Od: <jana.klenotova@mdcr.cz>
Datum: 4. října 2016 11:59
Předmět: Žádost o informace ze dne 17. 9. 2016 - odpověď + příloha
Komu: openroyalacademy@gmail.com
Datum: 4. října 2016 11:59
Předmět: Žádost o informace ze dne 17. 9. 2016 - odpověď + příloha
Komu: openroyalacademy@gmail.com
Cannabis is The Cure z. s.
Tylova 963/2
779 00 Olomouc
Doručovat:
Open Royal Academy
Přichystalova 180/14
779 00 Olomouc e-mail: openroyalacademy@gmail.com
Naše čj. 437/2016-072-Z106/4 + příloha
Věc: Žádost o informace ze dne 17. 9. 2016 - odpověď - odpověď
Vážení,
dne
17. 9. 2016 byla doručena na Ministerstvo dopravy Vaše žádost o
informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím(dále jen „InfZ“). Tato žádost byla zaevidována podatelnou
ministerstva téhož dne pod čp. 48773/2016-MD-CKDP. V žádosti požadujete
poskytnutí informací ve věci přestupků v dopravě a stanovení limitu
kanabinoidu THC v krvi 2 ng/ml dle nařízení vlády č. 41/2014. ze dne
26. 2. 2014, konkrétně – cit.:
„1.
Úřad vlády ČR dne 10. 8. 2016 č. j. 14576/2016-PR-3 rozhodl, že
informace k určení limitu 2 ng THC v ml krve pro odebrání ŘP má gestor
předpisu.
2.
Gestor předpisu dne 26. 8. 2016 č. j. 370/2016-072-Z106/4 rozhodl, že
těmito informacemi disponuje ministerstvo zdravotnictví, které se na
přípravě nařízení podílelo.
3. Ministerstvo zdravotnictví dne 14. 9.2016 č.j. MZDR 54584/2016-3/MIN/OVA (viz příloha)
rozhodlo, že nemá žádné odborné dopravní studie a stanoviska a podobné
informace, na základě kterých byl stanoven limit 2 ng THC a na přípravě předmětného vládního nařízení se nepodílelo.
4.
Limit THC pro diskvalifikaci sportovců by Světovou antidopingovou
agenturou před cca 3 roky změněn z 15 ng/ml na 150 ng/ml.
5. Zahraniční dopravní studie dokládají (viz příloha),
že neexistuje důkaz, že u dlouhodobých uživatelů konopných produktů
dochází po jejich užití ke změně psychických funkcí v důsledku obsahu
THC v krvi a ovlivnění řidičských schopností a kvalit. V příbalovém
letáku ke konopnému léku Sativex (viz https://pribalovy-letak.info/ sativex-oromucosal-spray)
je uvedeno, že nemocní se mají vyvarovat řízení automobilu při zahájení
terapie, následně si totiž tělo na kanabinoidy zvykne a nedochází ke
změně psychických funkcí, současně jsou uvedeny omezení, kterých se má
řidič držet. Citujme: „Když
začnete poprvé užívat Sativex oromucosal spray, nesmíte řídit
dopravní prostředky ani obsluhovat stroje, a to až do doby, kdy jste
dospěl (a) k ustálené denní dávce. I
když jste si již zvykl(a) na užívání přípravku Sativex oromucosal spray
a dávky, které užíváte, jsou ustálené, neměl(a) byste i přesto řídit
dopravní prostředky ani obsluhovat stroje, pokud po užití
přípravku Sativex oromucosal spray pociťujete ospalost či závratě, jež
by mohly zhoršit Vaši schopnost vykonávat tyto činnosti. Pokud si nejste jistý(á), neřiďte dopravní prostředky ani neobsluhujte stroje.“
Konopné léky fy Bedrocan s vysokým obsahem THC prodávané v lékárně jako
Cannabis flos (konopný květ, lidově marihuana) žádné příbalové letáky
nemají.
Protože
nejde o právní názor či poskytování poradenství a věc se týká desítek
tisíc občanů, kteří mají ŘP a kterým lékař může dle vyhlášky č. 236/2015
Sb. předepsat za cca 50 tisíc Kč/měsíčně až 180 gr. Cannabis flos
v lékárně a za cca 25 tisíc Kč/ měsíčně 4 balení Sativexu (teraputická
dávka), sdělte prosím informaci, na základě jakých konkrétních odborných
informací a studií byl limit THC 2 ng/ml. ustanoven a na základě jakých
konkrétních ustanovení jakého předpisu či judikatury orgány veřejné
mohou udělovat přestupky v dopravě u dlouhodobých uživatelů konopných
produktů při překročení limitu THC 2 ng/ml, aby nedošlo k porušení čl. 4
LZPS ve všech jeho čtyřech bodech, neboť krev těchto řidičů bude vždy
obsahovat nadlimit THC 2 ng/ml, aniž by však byly zhoršeny (ba právě
naopak) jejich psychické schopnosti řídit automobil. „
K výše
uvedené žádosti Vám Ministerstvo dopravy na základě vyjádření a
podkladů věcně příslušného Odboru agend řidičů následující:
Limitní
hodnota návykových látek v krevním vzorku byla stanovena na základě
stanovisek odborné veřejnosti a s využitím praktických zkušeností a
právní praxe (včetně judikatury) Spolkové republiky Německo. S odborným
přispěním specializovaných subjektů v dané problematice byl stanoven
okruh návykových látek, u nichž se uplatní zákonem předvídaný analytický
princip, a jejich mezních hodnot, po jejichž dosažení v krvi řidiče se
řidič považuje za ovlivněného návykovou látkou.
V případě
překročení stanoveného limitu dle výše uvedeného nařízení vlády se
řidič motorového vozidla dopustí přestupku dle § 125c odst. 1 písm. b)
nebo § 125c odst. 1 písm. c) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním
provozu), ve znění pozdějších předpisů, případně trestného činu ohrožení
pod vlivem návykové látky dle § 274 zákona č. 40/2009 Sb., trestní
zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Za toto protiprávní jednání může
být řidiči motorového vozidla ve správním řízení uložena pokuta a sankce
zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení všech motorových vozidel, v
trestním řízení pak trest odnětí svobody, peněžitý trest, případně
trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel.
S ohledem
na zjištění z Ministerstva zdravotnictví Vám zasíláme důvodovou zprávu
k předmětnému nařízení vlády, kde najdete Vámi požadované informace.
S pozdravem
Jakub Stadler
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ředitel Odboru komunikace
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyřizuje Jana Klenotová
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
IV.
ODŮVODNĚNÍ
Obecná část
A) Závěrečná
zpráva z hodnocení dopadů regulace
1. Důvod
předložení a cíle
1.1 Název
Nařízení vlády o stanovení jiných
návykových látek a jejich limitních hodnot, při jejichž dosažení v krevním
vzorku řidiče se řidič považuje za ovlivněného takovou návykovou látkou.
1.2 Definice problému
Dne 17.08.2013 nabyla účinnosti
novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (dále jen „zákon o silničním provozu“), která v § 5 odst. 2
písm. b), věta za středníkem, ve spojení s § 137 odst. 1 tohoto zákona obsahuje
zmocnění k vydání nařízení vlády, jímž mají být stanoveny jiné návykové
látky a jejich limitní hodnoty, při jejichž dosažení v krevním vzorku
řidiče se řidič považuje za ovlivněného takovou návykovou látkou.
V důsledku absence
navrhovaného nařízení vlády není možné ustanovení § 5 odst. 2 písm. b), věta za
středníkem, v praxi vůbec použít a je tak nutné postupovat podle právního
stavu platného před účinností novely, což je v rozporu s úmyslem
zákonodárce. Podle zákona o silničním provozu
účinného do 16.08.2013 platilo, že řidič nesmí řídit vozidlo nebo jet na
zvířeti bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky
nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky,
kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem.
Postup odhalování případného spáchání přestupku
řízení pod vlivem návykové látky byl a dosud stále je následující: příslušník
Policie ČR na základě podezření, že je řidič pod vlivem jiné návykové látky,
řidiče vyzve k orientační zkoušce slin pomocí detekční sady Drugwipe 5+,
případný pozitivní výsledek takto provedené orientační zkoušky ještě bezpečně
neprokazuje přítomnost konkrétní návykové látky v organismu a neprokazuje,
že řidič je návykovou látkou skutečně ovlivněn. V případě pozitivního výsledku
orientační zkoušky je proto podezřelý vyzván k lékařskému vyšetření s odběrem
moči a krve. Tyto lékařem zajištěné vzorky jsou poté zaslány k vyšetření do
specializované soudně-toxikologické laboratoře, kde se konfirmuje a upřesňuje
přítomnost či absence návykových látek nejčastěji nejprve ve vzorku moči.
Následně se přistupuje k analýzám krevního vzorku pomocí specifických
chromatografických metod v kombinaci s hmotnostní spektrometrií a k
interpretaci zjištěných nálezů, které látky byly prokázány, v jakých
krevních koncentracích a zda mohly ovlivnit řidičovy ovládací a rozpoznávací
schopnosti, což se provádí formou znaleckého toxikologického posudku, jehož
cena je závislá na složitosti analýz. Bohužel tento znalecký posudek pouze
konstatuje zjištění určitého množství zakázané látky či látek, aniž by z tohoto
bylo možno učinit závěr, zda přestupce v době řízení vozidla byl či nebyl
pod vlivem jiné návykové látky. K takové interpretaci je příslušný pouze znalec
z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, který takto učiní opětovně formou
znaleckého posudku, což obnáší další nemalé náklady. Uvedený postup je také
značně časově náročný a přestupek tak mnohdy není projednán ve lhůtě jednoho roku,
což má za následek zánik odpovědnosti za přestupek a tedy nepotrestání
pachatele přestupku.
S cílem odstranit tento problém přijal
zákonodárce novelu zákona o silničním provozu, kterou zavedl právní domněnku,
že je řidič ovlivněn jinou návykovou látkou, jsou-li v jeho krevním vzorku
zjištěny návykové látky v určitém nadlimitním množství. S ohledem na právní
aplikaci tohoto „analytického principu“ nebude již nadále nutná součinnost znalce
z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, neboť závěr o (ne)ovlivnění
pachatele přestupku se učiní na základě analýzou zjištěných hodnot návykových
látek v krevním vzorku řidiče. Celé přestupkové řízení se tak výrazně
urychlí i zlevní.
Analytický princip nelze z vědeckého i
praktického hlediska uplatnit u všech návykových látek, lze jej však zavést u
těch nejčastěji zneužívaných. Seznam těchto látek má na základě zmocňovacího
ustanovení stanovit vláda svým nařízením. Vzniká tedy dvojí režim, kdy u
návykových látek specifikovaných v nařízení vlády se uplatní analytický
princip, u ostatních (sporadicky se vyskytujících, nebo např. u některých
psychoaktivních složek léčiv) se bude postupovat dle dosavadní praxe, tedy
cestou znaleckého posudku znalce z oboru zdravotnictví, odvětví
psychiatrie. K dosažení výše uvedeného cíle zákonodárce je tedy nezbytné,
aby vláda svým nařízením zákonné zmocnění naplnila.
1.3 Popis
existujícího právního stavu v dané oblasti
V § 5 zákona o silničním provozu
jsou stanoveny povinnosti řidiče, odstavec 2 písm. b) tohoto ustanovení zní:
„(2) Řidič nesmí
[…]
b) řídit vozidlo nebo jet na zvířeti bezprostředně po požití
alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky nebo v takové době po
požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohl být
ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky; v případě jiných návykových
látek uvedených v prováděcím právním předpise se řidič považuje za ovlivněného
takovou návykovou látkou, pokud její množství v krevním vzorku řidiče dosáhne
alespoň limitní hodnoty stanovené prováděcím právním předpisem,“.
K naplnění této skutkové podstaty
tedy dojde za kumulativního splnění těchto předpokladů:
1) řidič požil alkoholický nápoj
nebo užil jinou návykovou látku
2) řidič řídil vozidlo nebo jel
na zvířeti
3) bezprostřednost mezi body 1 a 2 nebo s ohledem na
uplynulou dobu možnost být pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
v době řízení vozidla či jízdy na zvířeti.
Věta za středníkem pak stanoví,
kdy se řidič považuje za ovlivněného, což ovšem platí pouze pro vybrané jiné
návykové látky stanovené v prováděcím právním předpise. Bez takového
prováděcího právního předpisu nelze tuto druhou část ustanovení použít.
1.4 Identifikace dotčených subjektů
Navrhovaná právní úprava se
dotýká všech řidičů ve smyslu § 2 písm. d) zákona o silničním provozu, přímo
pak těch, kteří užívají či užijí návykové látky. Zefektivnění přestupkového
řízení a vymahatelnosti práva by mělo odradit uživatele návykových látek od
řízení pod vlivem těchto látek, což přispěje ke zvýšení bezpečnosti všech
účastníků silničního provozu.
Navrhovaná úprava se výrazněji
dotýká znalců z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, kterým odpadne
jedna z jejich agend – vypracovávání znaleckých posudků na posouzení, zda
byl řidič v době řízení pod vlivem návykové látky. Pole působnosti znalců
z odvětví psychiatrie je však velmi široké a tato agenda představuje pouze
jeho malou část, její nevykonávání by tudíž nemělo mít výraznější ekonomický
dopad na tyto subjekty.
Dotčenými subjekty jsou rovněž
obecní úřady obcí s rozšířenou působností, které budou nařízení vlády
v praxi aplikovat. Očekává se snížení jejich administrativní zátěže, jež
byla spojena se zadáváním znaleckých posudků, jejich uchováváním a archivací.
1.5 Popis cílového stavu
Přijetím navrhované právní úpravy
dojde k naplnění zákonného zmocnění stanoveného v § 5 odst. 2 písm. b)
zákona o silničním provozu.
Konkrétním cílem je eliminovat
osoby, kteří se jako řidiči účastní provozu pod vlivem návykových látek a tím
potencionálně ohrožují nejen sebe, ale zejména ostatní účastníky silničního
provozu. Aplikací analytického principu v praxi při posuzování ovlivnění
řidičů návykovými látkami bude dosaženo zefektivnění přestupkového řízení při
projednávání přestupků řízení pod vlivem návykové látky a tím potrestání pokud
možno všech zjištěných pachatelů těchto přestupků.
Obecným cílem je přispět ke
zvýšení bezpečnosti silničního provozu, což je jedna z hlavních priorit
dopravní politiky.
1.6 Zhodnocení rizika
Nepřijetím navrhované právní
úpravy nedojde k naplnění zákonného zmocnění. V praxi by se tedy
postupovalo i nadále jako doposud. S neřešením výše uvedeného problému je
spojeno riziko, že i nadále zůstane velký počet přestupků řízení pod vlivem
návykové látky nepotrestán, což by mohlo vést ke snížení respektování
zakazující normy řidiči. Vzhledem ke vzrůstajícímu počtu uživatelů návykových
látek, jakož i nehod, při nichž byla přítomnost návykových látek v krvi
řidiče zjištěna, by byl takový stav zvýšeným rizikem pro bezpečnost silničního
provozu.
Z hlediska právní jistoty,
přehlednosti a určitosti právních norem je žádoucí, aby byla zákonná zmocnění
naplňována. Nenaplnění zákonného zmocnění s sebou přináší nejistotu nejen
adresátům právních norem, ale i těm, kdo právní normy aplikují. Nepřijetí navrhované
právní úpravy však není v rozporu s předpisy vyšší právní síly,
nálezy Ústavního soudu ani s normami evropského a mezinárodního práva.
Přijetím navrhovaného nařízení
vlády dojde k tomu, že vláda bude určovat, dosažení jaké hodnoty návykové
látky v krvi je již přestupkem a jaké nikoliv. Špatné nastavení hodnot
může vést k přílišné benevolenci nebo naopak přísnosti při posuzování
ovlivnění řidičů návykovými látkami. Aby se tato rizika eliminovala, byla do
procesu stanovování těchto hodnot zapojena odborná veřejnost, přičemž využity
byly rovněž poznatky z německé právní praxe.
2. Návrh variant řešení
Vzhledem k tomu, že
navrhovaná právní úprava provádí konkrétní zákonné zmocnění ke stanovení jiných
návykových látek a jejich mezních koncentračních hodnot v krvi, omezuje se
návrh variant pouze na variantu nulovou (nepřijetí navrhované právní úpravy) a
dále na variantu naplnění zákonného zmocnění (stanovení specifikovaných návykových
látek a jejich mezních koncentračních hodnot v krvi).
Varianta 1 – nepřijetí navrhované právní úpravy
Nepřijetím navrhované právní
úpravy by nedošlo k naplnění zákonného zmocnění v § 5 odst. 2 písm. b),
věta za středníkem, ve spojení s § 137 odst. 1 zákona o silničním provozu.
V praxi by se tedy postupovalo při odhalování případného spáchání přestupku
řízení pod vlivem návykové látky i nadále jako doposud: na základě pozitivního
výsledku provedené orientační zkoušky ve slinách za pomoci detekční sady
Drugwipe 5+, by byl podezřelý vyzván k lékařskému vyšetření s odběrem moči a
krve. Lékařem zajištěné vzorky by byly zaslány do specializované toxikologické
laboratoře, kde by se provedlo vyšetření moči a analýza krevního vzorku pomocí
specifických chromatografických metod v kombinaci s hmotnostní spektrometrií. Následně
by byly interpretovány zjištěné specifické toxikologické nálezy z obecného
hlediska možného ovlivnění řidičských schopností formou znaleckého posudku z
toxikologie. Zda byl podezřelý v době řízení pod vlivem návykové látky, by
posoudil znalec z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, opět formou
znaleckého posudku, často ovšem s velkým časovým odstupem.
Uvedený postup je nejen velice
nákladný, ale i značně časově náročný, a mnohdy není projednán ve lhůtě jednoho
roku, což má za následek zánik odpovědnosti za přestupek a tedy nepotrestání
pachatele přestupku. Možnost vyhnout se odpovídající sankci by mohla vést
ke snížení respektování zakazující normy řidiči. Vzhledem ke vzrůstajícímu
počtu uživatelů návykových látek, jakož i nehod, při nichž byla přítomnost
návykových látek v krvi řidiče zjištěna, by byl takový stav zvýšeným
rizikem pro bezpečnost silničního provozu.
Varianta 2 – naplnění zákonného zmocnění
Specifikací některých návykových
látek a stanovením jejich mezních koncentračních hodnot v krvi by vláda
naplnila zákonné zmocnění v § 5 odst. 2 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb. a
umožnila by tak v praxi aplikovat analytický princip. Byla by tak
vytvořena právní domněnka, kdy se řidič považuje za ovlivněného jinou návykovou
látkou stanovenou v navrhovaném nařízení vlády, je-li v jeho krevním
vzorku zjištěna alespoň minimální koncentrační hodnota uvedená v navrhovaném
nařízení vlády. Bylo by tak dosaženo zefektivnění přestupkového řízení při
projednávání přestupků řízení pod vlivem návykové látky a tím potrestání pokud
možno všech zjištěných pachatelů těchto přestupků.
S cílem aplikovat analytický
princip v co největším počtu případů, stanovují se v nařízení vlády všechny
užívané návykové látky, jejichž přítomnost lze jednoznačně v krvi
prokazovat a u nichž lze jasně specifikovat, od kterého množství je možné na
řidiče pohlížet jako na ovlivněného návykovou látkou Mezi vyjmenovanými látkami
jsou uvedeny v současnosti často užívané návykové látky jiné než alkohol. Mezní
koncentrační hodnoty u jednotlivých návykových látek byly stanoveny na základě
konzultací s odbornou veřejností.
3. Vyhodnocení nákladů a přínosů
3.1 Identifikace nákladů a přínosů
Varianta 1 – nepřijetí navrhované
právní úpravy – s sebou nenese žádné další náklady ani přínosy
v porovnání se současnou situací. I nadále bude nutné v rámci
projednávání přestupku vypracovávat znalecký posudek znalce z oboru
zdravotnictví, odvětví psychiatrie, který zaplatí pachatel přestupku, je-li
rozhodnuto o jeho vině, anebo stát, je-li podezřelý obvinění zproštěn, popř.
uplyne-li marně objektivní lhůta k projednání přestupku.
Varianta 2 – naplnění zákonného
zmocnění – s sebou nenese žádné náklady na přizpůsobení se dané regulaci
ani na způsob vynucování. Přínosem bude snížení nákladů, které by jinak bylo
nutno vynaložit za znalecký posudek a které musely být často z důvodu
uplynutí objektivní lhůty k projednání přestupku hrazeny státem. Cena
znaleckého posudku se v současné době pohybuje v rozmezí od pěti do
osmi tisíc korun. Snížena bude rovněž
administrativní zátěž spojená se zadáváním znaleckých posudků, jejich
vyhodnocováním a archivací.
Náklady v podobě ušlého
zisku ponesou znalci z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie, kterým
odpadne jedna z agend – vypracovávání znaleckých posudků na posouzení, zda
byl řidič v době řízení pod vlivem návykové látky.
4. Návrh řešení
4.1 Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení
Nejvhodnější variantou pro řešení
problému je varianta 2 – naplnění
zákonného zmocnění. Tato varianta přináší zefektivnění přestupkového řízení při
projednávání přestupků řízení pod vlivem návykové látky a tím potrestání pokud
možno všech zjištěných pachatelů těchto přestupků, jakož i ekonomickou úsporu státu
a nepatrné snížení administrativní zátěže.
Varianta 1 – nepřijetí navrhované
právní úpravy – by byla v rozporu s úmyslem zákonodárce. Zachovává
dosud nevyhovující právní stav při projednávání přestupků řízení pod vlivem
návykové látky.
5. Implementace doporučené varianty a vynucování
Nařízení vlády budou v rámci
své činnosti implementovat obecní úřady obcí s rozšířenou působností (dále
jen „úřad“). Tyto úřady si již nadále nebudou opatřovat znalecké posudky znalců
z oboru zdravotnictví, odvětví psychiatrie. Posouzení, zda byl či nebyl
řidič ovlivněn jinou návykovou látkou, provedou úřady samy na základě
znaleckého posudku z toxikologie a aplikací navrhovaného nařízení vlády na
takto zjištěný skutkový stav.
Aplikace navrhovaného nařízení
vlády bude spočívat pouze v porovnání zjištěné návykové látky v krvi
řidiče s návykovými látkami uvedenými v nařízení vlády. Nebude-li
zjištěná látka uvedena v navrhovaném nařízení vlády, budou úřady
postupovat jako před účinností tohoto nařízení vlády a zákona č. 233/2013 Sb.
Pokud bude zjištěná látka korespondovat s některou látkou uvedenou
v navrhovaném nařízení vlády, porovná úřad zjištěnou hodnotu této návykové
látky s příslušnou limitní hodnotou navrhovaného nařízení vlády stanovenou
pro zjištěnou návykovou látku. V případě, že zjištěná hodnota bude
dosahovat alespoň limitní hodnoty stanovené v nařízení vlády nebo bude
tuto hodnotu převyšovat, bude se mít za to, že byl řidič návykovou látkou
ovlivněn. V opačném případě se bude mít za to, že řidič návykovou látkou
ovlivněn nebyl.
S implementací nejsou
spojeny žádné náklady, není potřeba zajišťovat žádné prostředky. Vzhledem ke
svému rozsahu neklade navrhovaná právní úprava zvýšené nároky na
pracovníky úřadu, kteří si jí snadno a rychle osvojí.
5.1 Vynucování
Navrhovaná úprava nezakládá žádné
nové povinnosti řidičům a není tedy potřeba nastavit postupy jejich vynucování.
Nařízení vlády nijak neovlivní postup Policie ČR v souvislosti
s odhalováním přestupků řízení pod vlivem návykové látky a nijak se
nedotýká ani systému sankcí. Nepřímo se však očekává zvýšení efektivity
vynucování dodržování zákazu řízení pod vlivem návykové látky, neboť
zjednodušení a urychlení přestupkového řízení povede k nevyhnutelnosti
sankce za porušení tohoto zákazu.
6. Přezkum účinnosti regulace
Vyhodnocení účinnosti právního
předpisu bude provádět Ministerstvo dopravy ve spolupráci se správními úřady,
které budou navrhované nařízení vlády v praxi aplikovat. Ministerstvo
dopravy bude zejména přezkoumávat, zda a v jaké míře došlo k zefektivnění
přestupkového řízení při projednávání přestupků řízení pod vlivem návykové
látky. Ve spolupráci s dopravní policií budou monitorovány účinky
navrhované regulace v provozu na pozemních komunikacích.
7. Konzultace a zdroje dat
Konzultace byly v průběhu
celého zpracování RIA vedeny zejména s těmito subjekty:
Odbor zdravotních služeb
Ministerstva zdravotnictví
Česká společnost soudního
lékařství a soudní toxikologie České lékařské společnosti J. E. Purkyně (ČLS
JEP)
Psychiatrická společnost ČLS JEP
Společnost pro návykové nemoci
ČLS JEP
S odborným přispěním výše uvedených
subjektů byl stanoven okruh návykových látek, u nichž se uplatní zákonem
předvídaný analytický princip, a jejich mezních hodnot, po jejichž dosažení
v krvi řidiče se řidič považuje za ovlivněného návykovou látkou. Vycházelo
se zejména z této literatury a pramenů:
[1] Odborné stanovisko České
společnosti soudního lékařství a soudní toxikologie ČLS JEP k problematice
posuzování ovlivnění řidičů návykovými látkami. [online]. Dostupné z http://soudnilekarstvi.cz/03_pro_odborniky/
[2] Balíková, M., Dvořák, M.
Toxikologická diagnostika ve vztahu k důkazu ovlivnění řidiče motorového
vozidla návykovou látkou – obecné aspekty. Státní
zastupitelství. 2010, č. 5.
[3] Peters, F. Forensic Toxicology
in Germany. TIAFT Bulletin. 43[2], 2013.
[4] Rozhodnutí Spolkového
ústavního soudu 30 BVerfG, SVR 2005, 77.
[5]
Verstraete, A. et al. Per se limits - Methods of defining cut-off values for
zero tolerance. Project No. TREN-05-FP6TR-S07.61320-518404-DRUID - Driving
under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines. 2011. [online]. Dostupné z
http://www.druid-project.eu/cln_031/nn_107548/Druid/EN/deliverales-list/downloads/Deliverable__1__4__2,
templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Deliverable_1_4_2.pdf
[6]
Metodický pokyn pro postup při toxikologickém vyšetření specifikovaných
návykových látek v krvi nebo v moči. Věstník MZ ČR, částka 9, 2012.
8. Kontakty na zpracovatele RIA
Jaroslav Toman
Odbor legislativní
tel.: 225131282
B) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy se zákonem,
k jehož provedení je navržena, včetně souladu se zákonným zmocněním
k jejímu vydání
Navrhované nařízení vlády je
v souladu s § 5 odst. 2 písm. b), věta za středníkem, zákona č. 361/2000
Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů,
k jehož provedení je navrženo a je v rovněž v souladu se
zákonným zmocněním k jeho vydání (§ 137 odst. 1 tohoto zákona).
C) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Navrhovaná úprava není
v rozporu s žádnou mezinárodní smlouvou v oblasti úpravy mezinárodního
silničního provozu.
D) Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s právem
Evropské unie
Na
vztahy, které jsou předmětem navrhované úpravy, se předpisy ani judikatura
Evropské unie nevztahují.
E. Zhodnocení korupčních rizik
Navrhovaná
právní úprava nevytváří žádný prostor pro správní uvážení, se kterým by mohla
být spojena korupční rizika.
Korupční
riziko se snižuje ve vztahu k možnému ovlivňování znalců, kteří dosud
vypracovávali znalecké posudky na posouzení, zda byl řidič pod vlivem návykové
látky či nikoliv. Na tyto znalce mohl být vyvíjen tlak, aby vypracování
znaleckého posudku pozdrželi, popř. aby byly závěry znaleckého posudku ve
prospěch pachatele přestupku.
Zvláštní část
K § 1 odst. 1
Terminologie
V souladu se zákonným
zmocněním se v odstavci 1 stanovují jiné návykové látky a jejich limitní
hodnoty. Termín jiná návyková látka je legislativní zkratkou obsaženou v § 5
odst. 1 písm. g) zákona o silničním provozu, který toto nařízení vlády provádí,
a rozumí se jím návyková látka jiná než alkohol, přičemž je potřeba vycházet
z definice návykové látky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o návykových
látkách. Zákon o návykových látkách obsahuje taxativní výčet omamných a
psychotropních látek, které jsou pro účely zákona o návykových látkách
považovány za návykové (dle novely zákonem č. 273/2013 Sb. je s účinností
k 01.01.2014 výčet svěřen nařízení vlády o seznamu návykových látek). Zákon
o návykových látkách upravuje zejména zacházení s návykovými látkami,
neřeší ovšem metabolismus drog při jejich užití, možnost biotransformace na
metabolity a účinky původních forem spolu s vytvořenými metabolity. Pro
účely zákona o silničním provozu a tohoto nařízení byla proto zvolena jiná
systematika. Pro posouzení ovlivnění řidiče návykovou látkou je rozhodující
přítomnost specifikované návykové látky popř. metabolitu v krevním vzorku
řidiče.
Stanoven je vždy pouze
mezinárodní nechráněný název INN v českém jazyce, který je sám o sobě
dostatečně určitý a nezaměnitelný. Užití dalšího chemického názvu je nadbytečné
a z praktického hlediska (adresáti norem jsou řidiči) nevhodné a matoucí.
Okruh látek
V nařízení vlády byly
specifikovány návykové látky, které se v praxi často vyskytují a zároveň
takové, které lze v krvi řidiče až do uvedených koncentračních hodnot
jednoznačně prokazovat a za použití vhodných toxikologických metod co
nejpřesněji kvantifikovat. Při výběru návykových látek je tedy zákonodárce veden
frekvencí jejich užívání v populaci, přičemž je limitován dostupnými
vědeckými poznatky a možnostmi současných analytických technologií. S dalším
vědeckým rozvojem však bude možné okruh návykových látek stanovených tímto
nařízením vlády rozšiřovat či modifikovat.
Z kanabinoidů přítomných
v konopných drogách výrazně ovlivňuje centrální nervovou soustavu psychotropní
látka delta – 9 tetrahydrokanabinol (9-THC). V současnosti se jedná o
nejčastěji zneužívanou návykovou látku vedle alkoholu u nás i jinde ve světě.
Limitní hodnota této návykové
látky v krevním vzorku byla stanovena na základě stanovisek odborné
veřejnosti a s využitím praktických zkušeností a právní praxe (včetně
judikatury) Spolkové republiky Německo. Zvažovány byly zejména tyto dvě
varianty:
a) limitní hodnota 1 ng/ml – Tato
hodnota byla stanovena na základě usnesení Komise pro určení limitních hodnot
(„Grenzwertkommission“) při Spolkovém ministerstvu pro dopravu, stavebnictví a
rozvoj ze dne 20.11.2002. Toto usnesení není právně závazné, v praxi se
však z něho vychází. Ve Spolkové republice Německo je uzákoněna sice
nulová tolerance, ta byla však judikaturou překonána, o čemž svědčí zejména nález
Spolkového ústavního soudu 30 BVerfG, SVR 2005, 77. Spolkový ústavní soud uvedl,
že nikoli každé prokázání návykové látky v krvi postačuje ke shledání viny za
přestupek. Zjištěna musí být taková koncentrace, u níž se s ohledem na
charakter ustanovení, jakožto abstraktního ohrožujícího deliktu, jeví jako
možné, že byl řidič omezen ve své způsobilosti k řízení. Musí být dosaženo
takové koncentrace, u které je ovlivnění návykovou látkou možné, přičemž
faktické ovlivnění nemusí být zjištěno. Spolkový ústavní soud nestanovil žádné
konkrétní hranice, zmínil ale dva posudky – posudek Komise pro určení limitních
hodnot (viz výše) a odborníků Kruegera a Berghause, dle nichž hodnota návykové
látky v krvi do 2 ng/ml žádné zvýšení rizika pro provoz na pozemních
komunikacích nepředstavuje). Spolkový ústavní soud uvedl, že pod hodnotu 1
ng/ml je možnost ovlivnění vyloučena.
b) limitní hodnota 2 ng/ml – Tato
hodnota vychází ze stanovisek České společnosti soudního lékařství a soudní
toxikologie ČLS JEP a rovněž zahraniční odborné veřejnosti.
Problémem varianty a) je zejména
velká nejistota měření u takto nízkých koncentračních hodnot. Při naměření
hodnoty 1 ng/ml činí možná odchylka dle německých statistických údajů +/- 0,38
ng/ml, faktická hodnota se tedy nachází na škále od 0,62 ng/ml do 1,38 ng/ml. Tyto
hodnoty jsou navíc dle odborné veřejnosti natolik nízké, že ovlivnění řidiče
návykovou látkou je vyloučeno.
Zvolena tedy byla varianta b), u
níž je možno dostupnými analytickými metodami mnohem přesněji změřit hladinu
návykové látky v krvi řidiče, přičemž i u hodnoty na spodní hranici možné
odchylky se jeví jako možné, že řidič byl návykovou látkou ovlivněn. Pro účely
přestupkového řízení bude vždy rozhodující fakticky naměřená hodnota bez ohledu
na možnou odchylku provedeného měření.
Vedle THC jsou častěji
vyskytujícími se látkami methamfetamin, amfetamin, 3,4- methylendioxymethamfetamin
(MDMA), 3,4-methylendioxyamfetamin (MDA), kokain a jeho metabolit benzoylekgonin,
u nichž byla stanovena jako limitní hodnota
25 ng/ml a dále morfin, u něhož byla stanovena hodnota 10 ng/ml. Kokain se v organismu
velmi rychle metabolizuje a je v odebraném biologickém vzorku nestálý a
rychle se rozkládá na benzoylekgonin. Nález benzoylekgoninu v krvi
bezpečně prokazuje užití kokainu. Limitní hodnoty byly stanoveny rovněž na
základě stanovisek odborné veřejnosti. Odborné společnosti jiných evropských
států, ale i USA se neshodují v okruhu specifikovaných návykových látek a ve
stanovení jejich limitních hodnot v krvi, dosud neexistuje žádná harmonizace
v této oblasti. Byly proto stanoveny limitní hodnoty, které jsou spolehlivě
měřitelné v českých akreditovaných toxikologických laboratořích a jejichž
výše jednoznačně prokazuje přítomnost návykové látky v krvi řidiče. Při
naměření těchto limitních hodnot v krevním vzorku řidiče je nepochybné, že
řidič před jízdou užil návykovou látku, která mohla ovlivnit jeho způsobilost
řídit vozidlo.
Vzhledem k tomu, že mezi
řízením vozidla a odběrem vzorku krve uplyne zpravidla určitá doba, například
třiceti minut i více, lze ze zjištění jakékoliv návykové látky v krvi
řidiče usuzovat na skutečnost, že v době řízení vozidla byla koncentrace
návykové látky v krvi řidiče několikanásobně vyšší, než jaká byla zjištěna
z později odebraného vzorku krve, neboť po konzumaci koncentrace návykové
látky v krvi rychle klesá.
Komparativní přehled o limitních koncentračních
hodnotách návykových látek v krevních vzorcích v některých členských
státech Evropské unie poskytuje následující tabulka:
Zdroj:
[online] http://www.druid-project.eu/cln_031/nn_107548/Druid/EN/deliverales-list/downloads/Deliverable__1__4__2,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Deliverable_1_4_2.pdf
Pozn.: Kurzívou jsou označeny státy, které jako krevní vzorek využívají
krevní sérum, popř. krevní plazmu, u ostatních se jedná o vzorek plné krve.
Z výše uvedeného přehledu je
zřejmé, že navrhovaná úprava má nejblíže k právní úpravě belgické, německé
a řecké.
K § 1 odst. 2
Při měření hladiny návykové látky
ve vzorku srážlivé krve je větší přesnosti výsledné hodnoty dosaženo při
rozboru krevního séra, které je jednou ze složek plné krve. V případě
nutnosti vyšetřit plnou krev je možné zohlednit distribuci plazma/krvinky. V nařízení
stanovené limitní hodnoty tedy odpovídají hodnotám zjištěným v krevním
séru řidiče.
K § 2
Nařízení vlády neklade žádné
zvýšené nároky na dotčené subjekty co do jeho aplikace. Vzhledem k tomu,
že zmocňovací zákonné ustanovení je již od 17.08.2013 účinné, je pro nařízení
vlády stanovena pouze patnáctidenní legisvakanční lhůta, která však postačuje
k tomu, aby se adresáti s tímto nařízením vlády před jeho účinností seznámili.
|